Op reis in Zuid-Afrika

Oudsthoorn

Oudsthoorn is Struisvogel-city, dus vandaag gingen we naar een Struisvogelfarm. Dat was lachen: Peter met een struisvogel gezoend, de kinderen op struisvogels gereden (hij zou 5 km per uur gaan, nou dat was iets harder. 'Oh sorry' zei de gids met een lach :-)

We waren op tijd terug op de camping. Konden we nog even lekker genieten van het zonnetje en langzamerhand de braai voorbereid. Heerlijk gegeten. Het werd alleen snel koud, dus de rest van de avond binnen in de camper doorgebracht. We gaan vaak kwartetten (Wild Life kwartet) en hebben dan veel lol.

PS: Bart, nog van harte gefeliciteerd met je 6e verjaardag!

Tsitsikamma

Nog even blijven hangen op deze supermooie camping. Aan de ene kant de bergen, aan de andere kant de oceaan. Lekker rondgewandeld en buiten ontbeten. Vandaag naar een Olifanten sanctuary gegaan, een opvang adres voor olifanten. Hier mochten we met olifanten lopen, ze van dichtbij bekijken en aanraken en eten geven. Heel apart om die huid te voelen. We moesten weer naar een garage op zoek, de motorkap ging niet open en de koelvloeistof moest worden bijgevuld. Wederom prima gelukt, we werden vlot geholpen. Een late lunch genomen in Knysna, bij het Waterfront. We hadden uitzicht op de Lagune. Dat moet heel mooi zijn bij zonnig weer. Nu was het koud en nat. Naar Oudsthoorn gereden, hier gelukkig weer WiFi.

Cheetah farm en abseilen

Een cheetah farm bezocht. Hier vangen ze katachtigen op, die op de een of andere manier gevaar lopen. Voor bezoekers is dit de kans om heel dicht bij de dieren te komen. Zo stonden we oog in oog met meerkatjes, luipaarden, servalkatten en uiteraard cheetahs. We mochten een vrouwtjes cheetah, Ola, aaien. Dat was spannend, maar super gaaf. Ze lag er helemaal bij te spinnen. Doorgereden naar Tsitsikamma, waar onze volgende camping is. We zijn daar eerst met z'n 5-en gaan abseilen: 30m boven de grond, met een langste slide van 91m! Voor Sara en mij was het de eerste keer dat we zoiets deden. Sara zat te gillen van de pret en ik meer van angst. Naar de camping, we staan aan de Indische oceaan. Je ziet en hoort de golven tegen de rotsen beuken, geweldig.

Addo

Op tijd opgestaan, zodat we Addo konden zien ontwaken. Dat hadden we net zo goed niet hoeven doen, de olifanten worden pas actief als het wat warmer is. Inderdaad zagen we steeds meer dieren. Heel veel groepjes olifanten. Het hoogtepunt was toch wel een groep met een heel klein, schattig olifantje! 's Avonds hadden we een braai, het was heerlijke avond.

Helaas moesten we Silver stream camping alweer verlaten, heel hatelijk, want nu was het wel mooi weer. Eerst achter een nieuwe band aan. Na een paar omzwervingen, gelukkig een goede garage gevonden die ons kon helpen. s Middags naar Addo Elephant park gereden. Daar was ook weer de Fam. Meulenkamp. Even verhalen uitgewisseld.

East London (rustdag)

Een extra rustdag! Alhoewel het niet een echte rustdag bleek te worden. We moesten er op uit om boodschappen te doen en een nieuwe band te scoren. Op zondag is er hier geen garage open (niet echt verwonderlijk, maar wel lastig). We hebben nu wel een garage gevonden, en kunnen daar morgen terecht (hopen we). Toen we terugkwamen waren onze spullen weg. We hadden het tafeltje, een paar stoelen en de vuile vaat op ons plekje achtergelaten. Maar alles was weg! Gelukkig was het management van de camping heel behulpzaam en heeft overal voor ons gezocht. Bleek dat iemand van het personeel onze spullen had weggehaald omdat ze bang was dat het weg zou waaien (het waait hier inderdaad erg hard). We kregen de spullen keurig terug.........en de vaat was gedaan.

We staan vlakbij het strand, maar we kunnen vanwege de wind niet zwemmen. Jammer!

PS: Jasper, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

East London

Nog een heerlijke ochtend doorgebracht in Bushman's Nek lodge. De kinderen gezwommen in het onverwarde rots zwembad. Ze hadden een hoop bijkijks! Een heerlijk ontbijt. Christa heeft zich nog laten verwennen in de Beauty salon.

De Sani-pas laten vervallen. Vanwege de sneeuw zouden ze niet naar de top gaan, maar alleen halverwege. Omdat we ook vanavond nu geen goede overnachtingsplaats hadden, besloten vandaag maar de lange tocht te maken naar East London. We zijn dan vanacht weer aan de kust, en kunnen daar 2 nachtjes blijven, dat vinden we wel een fijn vooruitzicht.

Het bleek een behoorlijk barre tocht (alweer). Dit keer een paar wegwerkzaamheden, waar we één keer wel een 1/2 uur moesten wachten. En we hadden een klapband. Niet echt verbazingwekkend, gezien de kwaliteit van de B-wegen hier in Zuid-Afrika. Peter en Stan wilden de band gaan verwisselen, maar kregen niet eens de kans. Binnen no time stonden er 5 mannen omheen die wel wilden helpen. Binnen 10 min. was het gepiept en waren zij weer een paar rand rijker.

Uiteindelijk waren we pas tegen 21 uur op de camping. Dit is echt een geweldig plekje. We hebben vanuit ons campingplaatsje uitzicht op de Indische oceaan.

PS: Tiets, nog van harte gefeliciteerd.

Underberg

De ochtend doorgebracht in Ballito. Een ochtendje op het strand. Heel stoer in de hoge golven gespeeld. Helaas moesten we Ballito alweer verlaten. We gingen de bergen in. Morgen willen we de Sani-pas bestormen. Heel apart, vanmorgen nog gezwommen in zee, en 's middags reden we in de sneeuw. Dat is voor de mensen hier een unicum, eens in de 10-15 jaar valt er sneeuw. Overal zag je groepjes mensen spelen in de sneeuw.

Weer een prachtige tocht. Het uitzicht op de besneeuwde bergen deed ons denken aan Zwitserland.

Om 17.30 uur kwamen we aan op onze camping. In de middle of nowhere, na 45 min. off road te hebben gereden. We gingen een koude nacht tegemoet, hier hoog in de bergen. Er was geen stroom, dus ook geen mogelijkheid om een kacheltje aan te zetten. Er was geen mobiel bereik. We konden dus ook geen tour boeken voor morgen om de trip naar de Sani-pas te maken. Van de camping was er niemand aanwezig. Inmiddels was het stikdonker geworden. Echt prettig vonden we het niet meer op deze camping.

Besloten om ons af te laten zakken naar de dichtsbijzijnde lodge. Dit bleek een heel chique tent te zijn. Aanvankelijk bleken zij fully booked en stond ons nog weer een tocht van 45 min. in het donker off road te wachten naar het dichtsbijzijnde dorpje. We dachten dat we wellicht nog op de parkeerplaats konden staan. Daarover moest de manager beslissen. Deze kwam en gaf aan dat er toch nog één kamer beschikbaar was. Uiteindelijk hebben we in dit prachtige lodge kunnen overnachten. We hebben een super leuke avond gehad.